El
Cicle 1 de l'Etapa 1 és el període on l'infant adquireix els recursos personals
i socials que seran els pilars per assolir els recursos del seu aprenentatge.
L'Escola
ha d'oferir una organització que permeti adquirir i desenvolupar les
estratègies necessàries per al treball cooperatiu.
El
treball cooperatiu és un dels models més rics per aprendre, ja
que s'adapta a ritmes i models d'aprenentatge, permet desenvolupar
recursos, potenciar habilitats i conscienciar i treballar limitacions. Les
aportacions de cada infant suma a la dels altres i el resultat creix. El procés
que s'ha fet en el desenvolupament d'un treball en cooperació assegura
l'assoliment dels aprenentatges.
El treball cooperatiu és una metodologia que permet afrontar els reptes
actuals. L'essència del treball cooperatiu es basa en remar tots
junts cap a un objectiu comú, entenent que tothom és important. Sense la
implicació de tothom la barca no avança i per tant no arribarem mai a assolir
l'objectiu.
Per altra banda el treball cooperatiu parteix del diàleg per garantir una presa
de decisions conjunta. Saber escoltar els altres i veure que les nostres
opinions canvien quan interactuem, ens fa veure que no som guardians de totes
les certeses, ans al contrari, posseïm parcel·les de coneixement que
compartides esdevenen autèntiques certeses contrastades.
Per últim, el treball cooperatiu parteix de la seqüència d'observar i pensar
individualment, proposar individualment i sotmetre a debat i per últim acordar
una presa de decisions conjunta. Aquesta seqüència ens permetria ser conscients
del món que ens envolta i actuar en conseqüència, ja que funcionem d'una forma
molt mecànica, sempre prioritzant l'acció a la planificació o la reflexió.
Vivim en una societat en què es prima la rapidesa, la immediatesa i també el
resultat, però necessitem pausa i reflexió perquè aquest resultat sigui de molt
més bona qualitat.
El paper del docent en aquest nou marc també canvia. Planteja l'activitat als
infants, els presenta els recursos de què disposen i es retira a un segon pla.
Passa a ser un guia que els acompanya i els dóna suport en funció
del qual li demana cada petit grup, no ja el grup classe.
En resum, en un moment en què barrejar-se és complicat, considerem
clau prioritzar el treball cooperatiu dins del grup classe, el grup bombolla,
ja que aconseguirem que el llenguatge, les emocions, el joc, els hàbits...
flueixin de manera natural i espontània. L'aprenentatge entre iguals és la clau
per fomentar oportunitats educatives úniques i inoblidables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada