Potenciar i
treballar la psicomotricitat en els infants és clau per al desenvolupament
motriu, cognitiu, comunicatiu i afectiu dels nens i nenes. De fet, els infants
creixen, juguen i aprenen principalment a través del moviment i de la relació
amb els altres.
Entenem la
psicomotricitat com la capacitat que tenen els infants per generar un moviment
per ells mateixos. Cada moviment, per senzill que sigui, és possible gràcies a
la interacció de certs músculs i està controlat per processos complexos del
cervell.
Els components
de les habilitats motrius són la constància i la resistència, la força i
dosificació de l'energia, l'agilitat, coordinació i control del cos, la
velocitat i capacitat de resposta i l'equilibri. És normal que cada infant
destaqui més en un aspecte que en un altre. Hem de ser capaços de detectar quin
és el punt fort i quin el feble de cada infant i acompanyar-lo, estimular-lo i
donar-li eines perquè desenvolupi capacitats que potser ni ell mateix sabia que
tenia. Mai s'ha de subestimar els infants i pensar que no són capaços de fer
segons quines coses. Hem d'oferir-los l'espai, seduint-los amb propostes
engrescadores, proporcionant-los confiança i donant-los temps i segur que
obtindrem uns resultats més que significatius.
La motricitat
fina es refereix a tasques petites i delicades que es poden fer amb els dits o
amb músculs facials, com ara agafar, parlar, pintar, fer la pinça amb els dits
de les mans... La motricitat gruixuda fa referència als grans moviments del
cos, com córrer, saltar..., i es desenvolupa del cap fins als peus. A través
seu, l'infant va adquirint noves capacitats que li donaran facilitat de
moviment corporal.
Per tot això,
la psicomotricitat que desenvolupen els infants de les classes Virolets, Del
Bosc i Del Parc a la sala, al camp d'esports, als jardins... és clau en el
desenvolupament de moltes capacitats que, encara que no hi pensem, estan
directament relacionades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada